vEilig en betrouwbaar
Op Heusdenvoorelkaar kom je makkelijk met elkaar in contact. Om ervoor te zorgen dat dit platform veilig is (en blijft), nemen we zichtbare én onzichtbare maatregels. Zelf kun je ook veel doen. Hieronder lees je meer over beide onderwerpen.
Wat jij kunt doen: 6 tips
3. Controleer de identiteit
Vraag bij contact om een wettig legitimatiebewijs of een LinkedIn profiel om te controleren of jouw contact is wie hij zegt te zijn. Een eerlijk persoon zal hier geen moeite mee hebben. Je kunt ook vragen om een Verklaring Omtrent Gedrag. Lees meer over de VOG op de website van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
4. Check de Referenties
Als je een match hebt gevonden via dit platform, vragen we je hoe de match was. Je kunt een bedankje of aanbeveling sturen en met sterren aangeven hoe de match is gegaan. Dit vind je op het profiel van een deelnemers van dit platform terug. Zo weet je dat deze persoon al eerder mensen heeft geholpen of om hulp heeft gevraagd en of dit goed is verlopen.
5. houd ons op de hoogte
Heb je het gevoel dat een bepaalde persoon verkeerde intenties heeft? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.
6. Veilig internetten
Een algemene tip die voor al je internetgebruik geldt: houd het veilig. Een paar praktische tips:
- Zorg dat je computer en internetbrowser up-to-date zijn. Zo kun je de website goed, snel en veilig gebruiken.
- Gebruik je een computer in een openbare ruimte? Vergeet jezelf niet uit te loggen na gebruik van de website.
- Verander je wachtwoord regelmatig.
Beter voorkomen
dan genezen
Zo houden wij het veilig & betrouwbaar
1. Verificatie van nieuwe gebruikers
Wanneer een gebruiker zich aanmeldt op Heusdenvoorelkaar controleren wij de gegevens die zijn ingevuld in het profiel. Bij onvolledigheden en twijfelgevallen wordt er contact opgenomen met de gebruiker en het profiel (mogelijk) tijdelijk afgesloten. Wanneer een gebruiker is aangesloten bij een organisatie of vereniging, zie je dit terug in zijn/haar profiel. ZZP'ers dienen een geldig Kamer van Koophandel nummer weer te geven in het profiel.
2. Dagelijkse controle en moderatie
Heusdenvoorelkaar is onderdeel van NLvoorelkaar. NLvoorelkaar controleert dagelijks alle geplaatste vragen, aanbod en alle berichten. Bij activiteiten die niet voldoen aan onze algemene voorwaarden of gedragsregels grijpen wij in. De betreffende personen worden hier altijd over ingelicht.
3. Lokale samenwerkingen
Heusdenvoorelkaar werkt nauw samen met zorg-, welzijns- en vrijwilligersorganisaties in de regio. Dus heb je extra hulp nodig? Neem contact met ons op dan gaan we graag in gesprek over wie jou daarbij kan helpen.
4. Goed bereikbare helpdesk
Vragen, opmerkingen of feedback over Heusdenvoorelkaar zijn altijd welkom. Je kunt ons hier bereiken. Ook NLvoorelkaar is goed bereikbaar: van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur. Via e-mail of telefonisch via 088-8000603 (gratis, je betaalt alleen jouw gebruikelijke belkosten). Neem ook contact op met onze helpdesk wanneer je een onprettige ervaring hebt met een andere deelnemer van dit platform. Op deze manier werken we samen aan een veilig en vriendelijk platform.
5. Wij beschermen jouw privacy
Als deelnemer van Heusdenvoorelkaar wordt je privacy door ons beschermd:
- Alleen je voornaam en de cijfers van je postcode (dus op wijkniveau, niet op straatniveau) zijn zichtbaar voor andere gebruikers. De postcode is nodig om te weten in welke stad of wijk je hulp vraagt of biedt en om zo matches te realiseren.
- Je kiest zelf of je zichtbaar wilt zijn met jouw vraag of aanbod, of dat je liever reageert op een ander. Uit ervaring weten we dat het plaatsen van een hulpvraag vaker leidt tot een reactie.
- Berichten tussen gebruikers vinden versleuteld via de website plaats. Een e-mailadres wordt dus niet vrijgegeven, alleen wanneer je dat zelf wilt.
Lees alle details over privacy in het privacy statement.
7. Direct actie bij het schenden van de voorwaarden of gedragsregels
Heusdenvoorelkaar en/of NLvoorelkaar neemt direct actie op het moment dat een gebruiker de algemene voorwaarden of gedragsregels schendt. Wanneer we geloven dat er een wezenlijk risico bestaat voor onveilige of onprettige situaties, verwijderen we alle inhoud en accounts. Hierin werken we indien nodig ook samen met organisaties en onze lokale partners.
8. Gebruikers schrijven referenties over elkaar voor een betrouwbare website
Bij een match tussen twee gebruikers vragen wij altijd om een bedankje of aanbeveling te schrijven. Deze referenties zijn te lezen in het profiel van de gebruikers. Heb je zelf een leuke of bijzondere match gevonden? Laat dan dus altijd even een referentie achter. Leuk voor de ander om te ontvangen én handig voor andere gebruikers!
9. Aansprakelijkheid & verzekeringen
Een ongelukje zit in een klein hoekje. Gelukkig ben je in de meeste gevallen via je eigen (aansprakelijkheids)verzekering verzekerd. Neem vooraf altijd wel even contact op met je verzekering om een melding te maken en geef aan dat je vrijwilligerswerk bij een ander doet. Zo ben je kosteloos verzekerd in dit soort situaties.
Wanneer je als vrijwilliger aan de slag gaat bij een organisatie, ben je in de meeste gevallen verzekerd voor de risico's en aansprakelijkheden die komen kijken bij het uitvoeren van de taken. Deze verzekering wordt landelijk geregeld door de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Informeer altijd bij een kennismakingsgesprek hoe dit bij de desbetreffende organisatie geregeld is.
Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp, heb je vragen of juist goede ideeën? Neem dan even contact met ons op.